Wat doet een podotherapeut?

Podotherapeuten behandelen klachten die voortkomen uit het afwijkend functioneren van de voeten en/of het looppatroon. Ook behandelen zij huid- en nagelaandoeningen en geeft een podotherapeut preventieve adviezen.

Tijdens een podotherapeutisch onderzoek wordt gestart met een vraaggesprek om meer te weten te komen over uw klachten. Daarna wordt gekeken naar de bewegingsmogelijkheden van de voet en worden eventuele pijnklachten gelokaliseerd. Daarna wordt gekeken naar de stand van uw voeten en de drukverdeling onder uw voet middels een podoscoop.  Als laatste wordt uw looppatroon beoordeeld en wordt er gekeken naar uw schoenen en de slijtage hiervan.

Wanneer uit onderzoek blijkt dat podotherapeutische zolen voor u een oplossing kunnen bieden, wordt er door middel van een 2D-scan een afdruk gemaakt van uw voeten. Hiermee kunnen de zolen specifiek voor uw voeten gemodelleerd en vervaardigd worden.

Therapie mogelijkheden:

• Podotherapeutische zolen
    Pijn- en/of vermoeidheidsklachten in de voeten, benen en of rug kunnen worden verminderd of verholpen door middel van specifiek voor u vervaardigde zolen.
  • Siliconen orthese (=teenstukje)
    Afwijkende teenstanden worden gecorrigeerd en/of drukplekken worden voorkomen.
  • Instrumentele voetbehandeling
    Wanneer de behandeling van een pedicure niet meer toereikend is kunt u bij ons terecht voor de behandeling van overmatige eelt- en likdoornvorming of ingegroeide nagels. Tevens valt hieronder de (wond)behandeling bij patiënten met Diabetes Mellitus.
  • Orthonyxie (nagelbeugeltechniek)
    Wanneer het ingroeien van een nagel ontstekingsreacties en/of pijnklachten veroorzaakt kunt u bij ons terecht voor het laten plaatsen van een nagelbeugel. Dit verchroomde draadje wordt om uw nagel gebogen en op spanning gezet waardoor de nagel wordt gecorrigeerd en ingroeien wordt verholpen of voorkomen.
  • Diabetes Screening
    Risicoanalyse en advies ter preventie van voetwondjes
  • Reuma screening en behandeling
    Screening van de voet op drukplekken en wondjes, (preventieve) behandeling van aanwezige drukplekken en behandeling van eventueel aanwezige wondjes.
  • Tijdelijke vilttherapie
    Pijnlijke drukplekken of wondjes worden met vilt direct ontlast en beschermd.
  • Voorlichting
    Hoe beter u weet wat goed is voor uw voeten, hoe beter u (preventieve) maatregelen kunt nemen.