Wat doet een podotherapeut?

Podotherapeuten behandelen klachten die voortkomen uit het afwijkend functioneren van de voeten en/of het looppatroon. Ook behandelen zij huid- en nagelaandoeningen en geeft een podotherapeut preventieve adviezen.

Tijdens een podotherapeutisch onderzoek wordt gestart met een vraaggesprek om meer te weten te komen over uw klachten. Daarna wordt gekeken naar de bewegingsmogelijkheden van de voet en worden eventuele pijnklachten gelokaliseerd. Daarna wordt gekeken naar de stand van uw voeten en de drukverdeling onder uw voet middels een podoscoop. Als laatste wordt uw looppatroon beoordeeld en wordt er gekeken naar uw schoenen en de slijtage hiervan.

Wanneer uit onderzoek blijkt dat podotherapeutische zolen voor u een oplossing kunnen bieden, wordt er door middel van een 2D-scan een afdruk gemaakt van uw voeten. Hiermee kunnen de zolen specifiek voor uw voeten gemodelleerd en vervaardigd worden.

Therapie mogelijkheden:

• Podotherapeutische zolen:
    Pijn- en/of vermoeidheidsklachten in de voeten, benen en of rug kunnen worden
    verminderd of verholpen door middel van specifiek voor u vervaardigde zolen.
  • Siliconen orthese (=teenstukje):
    Afwijkende teenstanden worden gecorrigeerd en/of drukplekken worden voorkomen.
  • Instrumentele voetbehandeling:
    Wanneer de behandeling van een pedicure niet meer toereikend is kunt u bij ons
    terecht voor de behandeling van overmatige eelt- en likdoornvorming of ingegroeide
    nagels. Tevens valt hieronder de (wond)behandeling bij patiënten met Diabetes
    Mellitus.
  • Diabetes Screening:
    Risicoanalyse en advies ter preventie van voetwondjes
  • Reuma screening en behandeling:
    Screening van de voet op drukplekken en wondjes, (preventieve) behandeling van
    aanwezige drukplekken en behandeling van eventueel aanwezige wondjes.
  • Tijdelijke vilttherapie:
    Pijnlijke drukplekken of wondjes worden met vilt direct ontlast en beschermd.
  • Voorlichting:
    Hoe beter u weet wat goed is voor uw voeten, hoe beter u (preventieve) maatregelen kunt nemen.